RECENZE: Nejnovější ražby ze zlata a stříbra věnované operaci ANTHROPOID

11.06.2017 Martin Marek Numismatika

Po několika letém půstu se výročí akce druhoválečného výsadku československých parašutistů Gabčíka a Kubiše pod názvem „ANTHROPOID“, dočkala připomínky ve formě pamětních medailí z ryzího stříbra a zlata. Poslední hodnotnější emise vyšla v roce 2012 u Pražské mincovny – recenze ZDE. Tento rok vychází také stříbrné mince ČNB. Je dobře, že tato významná událost má své místo v numismatické tvorbě, neboť významně podporuje uvědomění naší novodobé historie.

Bundesarchiv_Bild_146-1972-039-44,_Heydrich-Attentat

Heydrichův automobil vyfotografovaný po útoku 27.5.1942 (1)

První titul vydala Česká mincovna, a.s. v rámci kolekce „Národní hrdinové“. Příznačně nese název „Jozef Gabčík a Jan Kubiš". Jedná se o oboustranně raženou uncovku z ryzího stříbra 999/1000 v provedení proof. Hmotnosti medaile 31,1 g odpovídá také její rozměr, který je běžných třicet sedm milimetrů. Emise nemá číslování, přičemž je vydáno kulatých tisíc exemplářů. Položku najdete v limitované nabídce Vojenských Investičních Medailí. Autorem je ak. soch. Jiří Dostál, což se projevilo na uměleckém zpracování medaile. Na své averzní straně vychází ze známého dvojportrétu obou hlavních aktérů. Stejný postup použila také Pražská mincovna na své medaili z roku 2012. Ovšem zatímco v jejich případě došlo k využití poněkud jiné techniky ztvárnění, Česká mincovna se pokusila o realističtější vzhled. A to s sebou nese určitá rizika. Jeho základem se stala kresba návrhu kompozice. Již v této fázi lze sledovat drobný odklon od podoby ztvárňovaných osob. Další dodalo rytí předlohy. V konečném důsledku je vidět patrný rozdíl mezi výchozí fotografií a finální ražbou. Pak záleží na vkusu každého, jak tento faktor bude vnímat. Obličejové partie J. Gabčíka a J. Kubiše doplňují jejich jména a datum provedení akce. Nad jejich hlavami se nachází obrazec navozující dojmu hákového kříže, což je detail, který ne každý rozpozná. Vedle portrétu Jana Kubiše se nachází značka „D“, což lze odhadnout jako podpis autora medaile. Reverz je vyplněn kompozicí připomínající padák a terč. Padákem je vyjádřen seskok příslušníků skupiny na české území. Označení OPERACE ANTHROPOID ve spojení s nápisem „VOJENSKÝ ÚTOK HEYDRICHA“ pak název výsadku a jeho úkol. V tomto případě lze vidět inspiraci moderním výkladem celé události, kdy se opouští definice atentátu, používaná posledních sedm dekád. Pod nápisem se nachází znak vydavatele a puncovní značka.

j+g_1

Averz stříbrné medaile (2)

j+g_2

Reverz stříbrné medaile (3)

Česká mincovna sáhla v případě kolekce „Národní hrdinové“ k osvědčené formě kartonového blistru s historickými informacemi. Medaile je vložena do plastové kapsle v prolisu z průhledné umělé hmoty. Certifikát pravosti je vytištěn přímo v blistru se všemi podstatnými numismatickými údaji. Blistr v barevném provedení "tmavě modrá a slonovinová", obsahuje sedm stran textu. Na rozdíl od podobné série věnované československým prezidentům lze ovšem nalézt pouze dvě fotografie věnované tématu, dále fotografii autora medaile, autora textu a náčrt kompozice averzní strany. Tedy poměrně málo se vztahem k připomínané události. Autorem textu je historik PhDr. Petr Koura, Ph.D. Nosnou linkou textu jsou samozřejmě životopisy obou hlavních protagonistů. Poměrně zajímavý faktografický, resp. geografický rozdíl najdeme hned v úvodu u Jozefa Gabčíka. Jako místo narození je zmíněna obec Poluvsie. Dále autor uvádí, že se jednalo o dnešní Prievidzu. Jiné zdroje sice uvádí stejnou obec, nicméně jako součást Rajeckých Teplic u Žiliny, což je bezmála padesát kilometrů severněji. Obě místa na mapách můžete samozřejmě dodnes najít. Nicméně více zdrojů, včetně slovenských, uvádí žilinskou oblast jako tu správnou. Dále se můžeme začíst do popisu akce. K dispozici je například text prohlášení „Můj úkol“ z 1. prosince 1941. Pozoruhodnou je rozhodně pasáž z deníku Jana Kubiše. Na poslední straně se autor textu pustil do polemiky „Atentát nebo útok“, čímž vlastně propojil výklad události z doby minulé s posledními poznatky, resp. náhledem na povahu akce, z činu kriminálního na útok vojenského charakteru.

kubi_gab_BLISTR

Blistr s vloženou medailí (3)

Celkově se jedná o povedenou medaili, v cenově dostupné kategorii, důstojně připomínající zásadní akci československého odporu vůči německé okupaci. Zájemce s možností vyšší investice může místo stříbrné medaile zvolit dukát ze zlata 986 / 1000 o průměru 20 mm a váze 3,49 g. Motiv i blistr jsou stejné. Blistr je samozřejmě upraven, aby reprezentoval zlatý dukát.

med_2_1

Averz zlaté medaile (5)

med_2_2

Reverz zlaté medaile (6)

Zcela jinou kategorií je limitovaný náklad druhé medaile, tentokrát zlaté o váze půl unce. Nese jednoduchý název „Operace Anthropoid“. Opět od České mincovny. Autorem je v tomto případě Luboš Charvát. Jedná se o nerealizovaný návrh na pamětní minci ČNB. Medaile v provedení proof o průměru 28 mm a váze 15,56 g je ražena z ryzího zlata 999,9 /1000. Cenou a unikátním vzhledem je určena pro movitější skupinu sběratelů. Každá medaile má své pořadové číslo uvedené na hraně. Averz obsahuje ve svém středu insignii SS („totenkopf“, tedy lebka se zkříženými hnáty) zaměřená nitkovým křížem, který přechází v nápisy OPERACE ANTHROPOID, 1942–2017.  Z levé strany je do kompozice vsunuta přední část vozu Reinharda Heydricha, pod níž se nachází znak vydavatele a puncovní značka. Reverz je věnován osudu Jozefa Gabčíka a Jana Kubiše. Má stejnou kompozici ve tvaru kříže, čím je propojena s averzem. Skládá se z výsadkářského odznaku, jmen JAN KUBIŠ a JOZEF GABČÍK,  doprovázených pěticí nábojů do pistole. Obraz doplňuje stěna kostela, kde se parašutisté ukrývali, poškozená střelbou.

ser

Zlatá medaile v etuji s certifikátem (7)

Certifikát pravosti je ilustrovaný, doplněný textem popisujícím připomínanou událost. Medaile je opravdu hodnotným dílem, kterému samozřejmě odpovídá i její cena.