RECENZE: „Operace ANTHROPOID“ aneb není kus jako kus

24.05.2016 Martin Marek Numismatika

Operace pod názvem „ANTHROPOID“ je do dnešních dnů považována za výrazný čin československého odboje za druhé světové války. Likvidace tak vysokého představitele třetí říše byla v době vrcholících úspěchů hitlerovského německá poměrně neobvyklým činem. Znamenala zlom v chápání osobní bezpečnosti nacistických pohlavárů. Neomezení páni nad životem a smrtí v okupovaných zemí se sami začali bát. My dnes víme, že o několik měsíců později přišel zlom v celé válce. Ovšem aktéři této akce to ve chvílích příprav vědět nemohli. Proto má morální stránka jejich skutku pro nás stále tak zásadní význam.

Ráno 27 května 1942 začal běžný protektorátní den. V 10:35 ovšem zazněl v pražské Libni výbuch. Výsadek Československých parašutistů ANTHROPOID vyslaný z Velké Británie splnil svůj úkol. Provedl útok na vysokého zastupujícího říšského protektora Reinharda Heydricha. Odvážný čin byl jasným signálem odporu proti okupační moci. Vyvolal brutální odvetu Němců. Výsledkem byly stovky popravených a uvězněných českých vlastenců, mezi nimiž nechyběl ani bývalý předseda protektorátní vlády generál Alois Eliáš. Salvy popravčích čet se kromě pražských Kobylis ozývaly například v Pardubicích nebo Plzni. Hitlerovské lačnosti po pomstě padly za oběť Lidice a Ležáky. Okupanti využívali k teroru jakýkoliv důvod. Mnoho životů bylo zmařeno na základě údajného schvalování takzvaného atentátu. Ačkoli už dva roky bojovali českoslovenští vojáci v armádách spojenců, teprve likvidace vysoce postaveného nacisty v kombinaci s prolitou krví českých lidi je přiměla zrušit jejich účast na potupné mnichovské dohodě. Cesta k obnově republiky byla otevřena.

ATN_1

V roce 1991 vyšla ve vydavatelství Magnet-Press zajímavá publikace Jaroslava Čvančary pod názvem „AKCE ATENTÁT“. Poměrně netradičním způsobem dokumentuje celou historii a souvislosti likvidace R.Heydricha. Je z valné části postavena na fotografickém materiálu, přičemž texty hrají spíše doprovodnou roli. 127 stran je bohatým zdrojem informací pro znalce tématu i pro úplné začátečníky. Přináší pohled do mnohdy neznámých osobních stránek „zastupujícího protektora“. Odhaluje hodně neznámých hrdinů, kteří za svoji aktivní podporu na operaci ANTHROPOID byli okupanty popraveni. Tím, že vyšla již po změně politických poměrů je zbavena nánosu politické manipulace.

Mimořádný význam operace ANTHROPOID pro naše dějiny a hrdinství obou aktérů Jana Kubiše a Jozefa Gabčíka i dalších, se stalo námětem mnoha knih, filmových zapracování a dokonce pamětních medailí. Bohužel ne každá věc čerpající z tohoto motivu je na takové úrovni, jak bychom očekávali. V následujících řádcích popíšu dvě stříbrné medaile, které byly na památku této akce vydány v posledních letech. Pozorný čtenář záhy zjistí, že když dva dělají totéž, nemusí to být opravdu „totéž“.

První recenzovanou medaili vydala Pražská mincovna, a.s. v roce 2012 pod názvem Stříbrná medaile „Operace ANTHROPOID“. Jedná se o medaili průměru 37 mm a gramáži 31,1 g  z ryzího stříbra 999/1000 v provedení proof z dílny ak. soch. Michal Vitanovského.  Aversu vévodí postavy Jozefa Gabčíka a Jana Kubiše se znázorněním zničeného vozidla R. Heydricha uprostřed terče, doplněno nápisy „OPERACE ANTHROPOID“, jmény obou parašutistů, datem provedení akce a znakem britských výsadkářů. Revers je vyplněn hlavou lva, která je společným znakem medailí, vydávaných k významným výročím československého odboje.  Dodává se v kapsli vložené do etuje s příslušným certifikátem. Není vybavena žádným popisem, k čemu se medaile váže, což je ostatně typický rys Pražské mincovny. Ražba je bez číslování s hladkou hranou. Emise dala rovným čtyřem tisícovkám kusů. Provedením i použitým materiálem odpovídá významu, pro nějž byla vydána. V době vydání tohoto článku byla v běžném prodeji. Další info ZDE.

ATN_2

Avers

ATN_3

Revers

Druhým titulem, zakoupeným v aukci je medaile „HISTORICKÉ MOMENTY – operace Anthropoid“ z produkce Muzejní Galerie, s.r.o. z Břeclavi. Je o průměru 35 mm (35,17 mm naměřeno) a šířce 1,34 mm v provedení proof s hladkou hranou bez číslování nebo opisu. Autor není jmenován. Pravděpodobně se bude jednat kolektiv pracovníků jejich společnosti, jako v případě jiných titulů této galerie. Při váze 10,37 g a uvedených rozměrech působí medaile spíš jako žeton. Rok vydání není uveden. Tipuji dobu vzniku kolekce někdy kolem roku 2008. Ryzost materiálu není také udána stejně jako počet vydaných kusů. Při jedné předchozí recenzi na podobnou medaili jsem na dotaz obdržel od vydavatele hodnotu 333/1000. Taková  hodnota je obvyklá pro zlato, na stránkách puncovního úřadu jsem nenašel údaj o slitině stříbra v tomto poměru. Tedy dle mého názoru je hodnota materiálu velmi diskutabilní. S ohledem na cenu medaile jsem ovšem od ověření ryzosti u puncovního úřadu upustil. Medaile zaujme na první pohled vysokým leskem. Avers nepostrádá kreativitu. Jeho spodní část vyplňuje Heydrichův služební automobil, tak jak byl zachycen po útoku, stojící na dlažbě. V reliéfu kostek je ukryt datum 27. 5. 1942. Vozidlo obklopují postavy zastupujícího protektora a obou československých parašutistů. Cíl akce, Reinhard Heydrich, lze rozeznat dobře. Má na čele zaměřovací kříž. Identifikaci Gabčíka s Kubišem usnadní popisky. V případě Kubiše rytec zapomněl na háček, takže je pojmenován jako "J.Kubis". Za postavou J. Gabčíka se nachází fragment dobového tisku s nápisem „Atentát“. Zatímco auto vypadá s notnou dávkou fantazie realisticky, postavy působí dojmem ruční kresby na úrovni žáka druhého stupně základní školy. Všichni mají lehce mongoloidní vzhled. Grimasy postav evokují cucání nějakých hořkých pastilek. Nad hlavami všech jsou dvou nápisy „Operace Anthropoid“ a „Atentát na Heydricha“. Reversní strana je téměř celá vyplněná velkým státním znakem Republiky Československé. Medaile byla vydána v kolekci v souvislosti s výročím vzniku společného státu Čechů a Slováků. Nad znakem je nápis „HISTORICKÉ MOMENTY“ reprezentující sérii, do níž medaile patří. Pod znakem se nachází nápisy v polokruzích opět česky a slovensky „PO STOPÁCH NAŠÍ HISTORIE“/“PO STOPÁCH NAŠEJ HISTÓRIE“. Pod polokruhem se slovenským textem se nachází označení „Ag“ a pravděpodobně puncovní značka. O jakou se jedná, si nejsem jistý, neboť platné puncovní značky stříbra pro ČR a SR to nepřipomíná. Symbol se podobá značce pro platinu ryzosti 850/1000 dle tabulky „Československé puncovní značky pro zlaté, stříbrné a platinové zboží“ z minulých desetiletí. Pod lupou se značka jeví jako šestiúhelník a uvnitř pravděpodobně tvar stromu nebo vločky. Pod polokruhem s českým textem je značka vydavatele.

ATN_4

Avers

ATN_5

Revers

I v tomto případě je samozřejmostí plastová kapsle a certifikát výrobce uvádějící numismatické údaje. Certifikát je oboustranný. Z jedné strany je text související s tématem medaile. Z druhé jsou vlastní údaje k medaili. Jak jsem se zmiňoval výše, postrádá údaj o ryzosti materiálu. Ten  je uveden pouze jako „Stříbro“. Schází ještě rok emise. Není uveden počet vydaných kusů. Jinak zahrnuje běžné informace. Fakt, že certifikát obsahuje popis situace, jíž je inspirován považuji za chvályhodný. Bohužel ani v tomto případě Muzejní galerie neodvedla zcela optimální výkon, i když na rozdíl od medaile věnované „Bitvě o Británii“  lze vidět výrazný kvalitativní posun. Zvláštní je například formulace: „….atentát na Reinharda Heydricha – krutého vůdce Protektorátu Čech a Moravy“. Trochu bych se pozastavil i nad uvedením Heydricha jako nejvlivnějšího člověka třetí říše. Vojáci, kteří útok provedli, jsou označováni za pachatele, což spíše odpovídá zločinnému duchu aktu než vojenské operaci, jíž ANTHROPOID  bezesporu byl. Ale tyto věci nechť posoudí lidé k tomu povolaní.

ATN_6  ATN_7

Co dodat na závěr? Jedna událost, dvě pamětní medaile. Zjevná odlišnost mezi polo amatérskou prací a profesionálním ztvárněním. Rozdíl v dojmech doplňuje samozřejmě rozdíl v ceně. Zatímco co poctivou „uncovku“ z ryzího stříbra od Pražské mincovny zájemce pořídí  v ceně kolem tisíc šest set korun, kousek od Muzejní galerie se dá v aukcích sehnat už od dvou set korun. Je na každém, jak chce své peníze investovat. V každém případě by všichni vydavatelé medailí měli mít na paměti, že pokud vydávají titul k tak významné události mající za sebou ztracené životy mnoha vlastenců, měli by si řádně rozmyslet úroveň zpracování. Je lépe něco nevydat než nepovedeným kusem znevážit památku na ty, jež si zaslouží naši úctu.

Fotografie:

Přední strana publikace Jaroslava Čvančary, „AKCE ATENTÁT“, ostatní fotografie a skeny jsem pořídil osobně.

Odkazy: